Před letní dovolenou jsem shodou okolností měl možnost za zajímavých podmínek pořídit sadu na úpravu klasického kola na elektro kolo pro moji polovičku. Musím uznat, že tím se náš výkon nejen dorovnal ba dokonce otočil. Montáž provedl autorizovaný servis v našem kraji www.evbike.cz. Obdržel jsem sadu, složenou z 250W středového motoru a akumulátoru 36V/13Ah. Bál jsem se malého výkonu, ale po prvním svezení, jsem musel změnit názor a mé polovičce se jízda na kole se mnou změnila z utrpení v zábavu. Akumulátor je možno odemknout z držáku a vzít sebou na nabíjení a nebo uschovat. A právě zde jsem začal řešit, jak a kam uchytit konektor spojující tyto dvě komponenty. Zde bych viděl jedinou slabinu celé sestavy, protože neobsahuje žádný držák právě tohoto konektoru a pouhé přichycení nebo naopak levitování se mi nezdálo být to pravé.
Rozhodl jsem se využít druhého fenoménu dnešní doby pro různé bastlíře, kterým je 3D tisk. Jelikož jsem se stal vlastníkem 3D tiskárny (tedy spíše takové dětské hračky) z crowdfundingového webu www.indiegogo.com za $99. Z obav z pevnosti plastu, jsem zvolil návrh držáku celé sestavy konektoru. Původně jsem zamýšlel jen držet jednu polovinu, ale bál jsem se odlomení plastu, přeci jen kolo neustále drncá a těch pár gramů už je v celkové váze jedno. Dále jsem uvažoval zda konektor nechat držet za pomoci zacvaknutí, ale i tento způsob jsem se rozhodl vynechat, už jen z důvodu, že mohu tisknout pouze PLA plastem, který není tak odolný a především pružný jako ABS.
Držák konektoru je sestaven tak, aby v horní části byl umístěn konektor od motoru, ten je opřen o horní část a držen jednou stahovací páskou šíře 4mm. Páska drží i držák k rámu kola. Pro pásky jsou v držáku před perforované drážky. Trubka rámu u našeho kola byla 30mm a v tomto je proveden i zadní oblouk. Držák pak ještě drží druhá páska ve druhé třetině. Spodní část je pak podpora pro druhou část konektoru a kabelu, aby během jízdy byl fixován a nemlel se tam.
Mezi rám a držák jsem vložil pruh vulkanizační pásky, ta zabraňuje sklouznutí nebo přetočení. Jednu vrstvu této pásky jsem natočil i na oba konce konektorů kde je upevněn kabel, to by mělo zvětšit případnou odolnost vůči vodě a opět zabránit klouzání konektoru.
Bohužel jsem měl pouze šedivou tiskovou strunu, černá nebo tmavě fialová by barevně ladila více, takže až nějakou budu kupovat, zvolím nějakou takovou.
Pokud by někdo raději menší držák bez podpory konektoru strany baterie, může vytisknout i odlehčenou verzi držáku. Délka této kratší verze je cca 38mm oproti délce cca 91mm plného držáku.
Soubory pro přípravu tisku STL, je možné stáhnout na konci článku a nebo ze stránky na sdílení podobných výtvorů pro 3D tisk.
- plná verze – https://www.thingiverse.com/thing:2380900
- krátká verze – https://www.thingiverse.com/thing:2382621
3D objekt jsem tvořil v programu Autodesk 123D Design, což je program pro základní, ale dostačující tvorbu s intuitivním ovládáním a je zdarma. Bohužel jeho vývoj byl už ukončen. Stáhnout ho můžete například na této stránce http://allpcworld.com/autodesk-123d-design-free-download/. Zdrojové soubory jsou opět na konci článku ke stažení.
Ti co nevlastní 3D tiskárnu a budou si chtít případně držák také vyrobit (což bude asi většina cyklistů) , můžou využít služeb zajímavého webu, kde majitelé 3D tiskáren nabízejí své služby – www.3dhubs.com/3dprint. Stačí vybrat “3D Print” a “Start a 3D Print“, vložit stažený soubor STL a vybrat službu “Prototyping Plastic” , následně podle vaší polohy se vám zobrazí nabídky seřazené podle vzdálenosti. Pak už je jen na vás, koho si zvolíte. Doporučuji vybrat tisk z plastu ABS s tloušťkou vrstvy 0.2 mm.
————————————————————————————————————————————————-
Soubory ke stažení:
————————————————————————————————————————————————-
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________